بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

نظر به تأکید مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیتهای علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم حرکت انقلابی در مسیر رفع موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم افزاری و رسیدگی به نخبگان تحت پوشش بنیاد در استانهای مختلف بنیاد ملی نخبگان آذربایجان غربی بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان در تاریخ 1394/10/19 با حضور استاندار آذربایجان غربی آقای مهندس سعادت، معاون بنیاد ملی نخبگان آقای دکتر آریا الستی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان غربی آقای صفرزاده و جمعی از مدیران و روسای دانشگاه های استان، جناب آقای دکتر مهدی چهل امیرانی به عنوان ریاست بنیاد نخبگان استان آذربایجان غربی معرفی شدند. 

سند راهبردی کشور در امور نخبگان جزو معدود اسنادی است که تمامی مراحل علمی در تدوین سندهای ملی را طی کرده و تنها پس از یکسال از فرمایش مقام معظم رهبری و در اسفندماه سال 90 پیش نویس نهایی آن تکمیل شد.

مهمترین اثر این سند تغییر نگاه به حوزه نخبگان است تا ما بتوانیم تعریف درستی از "نخبه" داشته باشیم که باید به چهار نکته برای انتخاب نخبه واقعی توجه داشت. بهره مندی از استعداد بالا، سعی و تلاش برای کسب تخصص، تلاش برای اثرگذاری در جامعه به ویژه در حوزه تخصصی خود و همراستایی با آرمان های ملی ازجمله شروط مورد نیاز انتخاب نخبه ها است.

بنیاد ملی نخبگان مسؤول تدوین سیاست‌های اجرایی، طراحی سازوکار تحقق اهداف سند و به تصویب رساندن آن در هیئت امنای بنیاد و ابلاغ آنها و هماهنگی و انسجام بخشی بین دستگاه‌های اجرایی کشور در اجرای سند و نظارت بر حسن اجرای آن است و موظف است پیشرفت کار را به صورت سالیانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کند.

سند راهبردی کشور در امور نخبگان دارای 70 اقدام است که این اقدامات بر مبنای تغییر نگاه ها تدوین شده و سعی دارد تا نظام نخبگان و نقش بنیاد را از موضع تصدی گری به سمت سیاست گذاری و مدیریت کلان تبدیل سوق دهد.

رویکرد تنوع در مقابل رویکرد یکسان سازی، استفاده از روشهای شناسایی غیر خوداظهارانه، رعایت تناسب میان حوزه فعالیت با معیارهای شناسایی، باز بودن دایره نخبگی برای ورود افراد و تبدیل حمایت‌های مالی مستقیم به پشتیبانی‌های فرصت آفرین و غیرمستقیم از جمله این اصول محسوب می شود.

در این سند آمده است که دارا بودن استعداد درخشان و توانمندی ذاتی ویژه نعمت های تعهد آور هستند نه مزیت های توقع آفرین که باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.

درفصل چهارم سند راهبردی کشور درامور نخبگان، نحوه اجرایی سازی سند ذکر شده و بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهاد برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و ارزیابی اجرایی سازی این سند معرفی شده و سایر دستگاه ها نیز به عنوان مسوولان اجرا و فرهنگ سازی این سند تعیین شده اند و همچنین در فصل چهارم و در 9 بند فرآیند اجرایی سازی تشریح شده است.

مهمترین وظیفه دستگاههای مرتبط درباره استعدادها در هر حوزه ای شناسایی و هدایت هوشمندانه آنها و زمینه سازی برای اثرگذاری بر فعالیت آنها است. البته این حمایت ها تنها از جنس مالی نبوده و باید هم مالی و هم معنوی به صورت مستقیم و غیر مستقیم باشد. با توجه به اینکه این سند یک میثاق ملی است اجرای آن به عهده تمام دستگاههای اجرایی کشور است و همه نهادها و دستگاه های مرتبط باید برای اجرایی شدن آن همکاری کنند. 40 دستگاه درگیر اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان هستند ولی 8 دستگاه و نهاد نقش عمده تری در اجرای این سند دارند و آن نیز به دلیل این است که این هشت دستگاه در بیش از چهار اقدام درگیر هستند.

بنابراین هدف از تأسیس این بنیاد، بعنوان یک ستاد عبارت است از برنامه‌ریزی وسیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی استعدادهای برتر، جذب، حفظ و به‌ کارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقاء تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه براساس اسناد بالادستی (سند چشم انداز کشور درافق 1404 و سند راهبردی کشور در امور نخبگان) می باشد.

در حال حاضر حوزه فعالیت این بنیاد استان آذربایجان غربی می باشد.

  • 1402/11/03 - 13:14
  • - تعداد بازدید: 139
  • - تعداد بازدیدکننده: 130
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان:

نحوه انتخاب کدشغل برای استخدام نخبگان اعلام شد/ داوطلبان در زمان‌های متفاوتی جذب در دستگاه‌ها می‌شوند

یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به انتشار فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، گفت: متقاضیان تا ۱۵ بهمن بر اساس شرایط هر یک از کد مشاغل می‌توانند ۳ گزینه را انتخاب کنند و ما بر اساس اولویت اول اقدام به ارزیابی آنها می‌کنیم، ضمن آنکه جایابی آنها برای مشاغل به صورت بوم گزینی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، فراخوان سومین دوره جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی روی سامانه بنیاد ملی نخبگان منتشر شده است و ثبت نام این دوره از فراخوان در سامانه «دانا» (درگاه ارتباط با نخبگان ایران) ذیل سامانه بنیاد ملی نخبگان در حال انجام است.

یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به انتشار فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، گفت: متقاضیان تا ۱۵ بهمن بر اساس شرایط هر یک از کد مشاغل می‌توانند ۳ گزینه را انتخاب کنند و ما بر اساس اولویت اول اقدام به ارزیابی آنها می‌کنیم، ضمن آنکه جایابی آنها برای مشاغل به صورت بوم گزینی است.

وی افزود: همه افرادی که از شرایط نخبگی برخوردار هستند، می‌توانند در همه مقاطع تحصیلی در این فراخوان شرکت کنند.

کیخا تاکید کرد:  همه افراد نخبه می‌توانند بدون محدودیت در این فراخوان شرکت کنند، به شرط آنکه شرایط نخبگی را دارا باشند.

 معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در خصوص نحوه شرکت نخبگان در این فراخوان توضیح داد: در این دوره از فراخوان ۱۵ دستگاه اجرایی ظرفیت کد شغل (شغل محل) خود را از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور به بنیاد اعلام کردند. از این ۱۵ دستگاه اجرایی، برای بیش از ۳ هزار کد شغل استخراج و مجوز استخدامی صادر شده است.

وی اضافه کرد: هر فردی که متقاضی شرکت در این فراخوان است، می تواند شرایط احراز  هر کدام از کد مشاغل را که روی سامانه بارگذاری شده است، بررسی کند و بر اساس شرایطی چون جنسیت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و غیره، کد مشاغل خود را بر اساس اولویت‌های خود انتخاب کند.

کیخا با بیان اینکه نخبگان کد مشاغل انتخاب شده را روی  سامانه اعلام می‌کنند، خاطر نشان کرد: در کنار آن افراد متقاضی، رزومه خود را بارگذاری می‌کنند.

به گفته وی، متقاضیان سومین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تا روز ۱۵ بهمن فرصت دارند تا رزومه و انتخاب کد مشاغل را در سامانه بارگذاری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، یادآور شد: پس از ۱۵ بهمن سامانه بسته می‌شود و کارگروه بنیاد اقدام به ارزیابی و امتیازدهی به مدارک بارگذاری شده روی سامانه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: افرادی که حائز امتیاز بالاتری باشند، به کانون ارزیابی برای ارزیابی شخصیتی و مصاحبه شغلی معرفی خواهند شد.

کیخا افزود: در مرحله سوم افراد انتخاب شده با چند برابر ظرفیت به دستگاه‌ها معرفی می‌شوند و دستگاه‌ها نیز طی دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنند، افرادی را بر اساس ظرفیت پذیرشی که به بنیاد معرفی کرده‌اند، انتخاب و به سازمان امور استخدامی برای صدور حکم معرفی می‌کنند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه هر فرد متقاضی در این فراخوان می‌تواند ۳ اولویت کد مشاغل را انتخاب کند، اظهار کرد: ما در ارزیابی اولیه، اولویت اول داوطلبان را ملاک معرفی آنها به دستگاه‌ها قرار می‌دهیم و در صورتی که در اولویت اول، حائز امتیاز لازم نبودند، اولویت‌های دوم و یا سوم آنها مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر محل سکونت فرد با کد مشاغل همخوانی نداشته باشد، آیا در گزینش مردود می‌شود، توضیح داد: بنای ما برای انتخاب افراد، به صورت بوم‌گزینی است و در صورتی که متقاضی کد محل شغلی استان محل زندگی خود را انتخاب کند، اولویت دارد، ولی محدودیتی برای انتخاب آنها وجود ندارد.

کیخا به بیان میزان پذیرش نخبگان در دو فراخوان قبلی پرداخت و گفت: در فراخوان اول و دوم حدود ۱۳۰۰ نفر حائز شرایط بودند که از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر آنها یا معرفی به دوره شدند و یا در سیر مراحل گزینشی هستند و برای اندکی از آنها کد استخدامی صادر شده است.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی هزار نفر از ۱۳۰۰ نفر دو فراخوان اول جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی بعد از ارزیابی بنیاد ملی نخبگان، در مراحل سیر جذب قرار گرفته‌اند و ۴۰۰ نفر از آنها در انتظار معرفی به دوره دستگاه‌ها هستند تا بعد از شرکت در دوره آموزشی، مراحل امتیازبندی را بگذرانند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، غالب این افراد تعیین تکلیف شده‌اند، ولی تعداد کمی از آنها کد استخدامی را دریافت کرده‌اند.

کیخا در خصوص زمان‌بر بودن استخدام نخبگان از طریق این فراخوان‌ها، اظهار کرد: هر مرحله مدت زمان‌های متفاوتی دارد، ولی مسیر ارزیابی ما در بنیاد یک مسیر استاندارد است و بعد از پایان زمان فراخوان یعنی تا ۱۵ بهمن، وارد بررسی پرونده‌ها می‌شویم و تا اواسط اسفند، منتخبان وارد کانون ارزیابی‌ها خواهند شد و تا بهار تقریبا وضعیت همه متقاضیان تعیین تکلیف شده و به دستگاه‌ها معرفی کرده‌ایم.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه معمولا در دستگاه‌ها فرآیند جذب زمان‌بر می‌شود، خاطر نشان کرد: این زمان بر بودن بیشتر در بخش گزینش است که در این زمینه یکسری اقدامات را در دستور کار قرار داده‌ایم ولی معمولا از آنجایی که دستگاه‌ها، تعاملات متفاوتی با ما دارند برخی از آنها دوره آموزشی را زودتر و برخی دیگر دیرتر برگزار می‌کنند و یا گزینش آنها طولانی‌تر و یا کوتاه‌تر می‌شود از این رو داوطلبان در زمان‌های متفاوتی جذب در دستگاه‌ها می‌شوند.

وی در خصوص تفاوت فراخوان جذب اول و دوم با دوره سوم، گفت: در فراخوان اول و دوم ۱۳۰۰ نفر برای جذب در دستگاه‌های اجرایی درخواست دادند، ولی دستگاه‌هایی که آنها را جذب می‌کردند، مشخص نبودند؛ از این رو آنها در فراخوان شرکت کردند و پس از گذراندن مرحله اول و دوم، بنا بر تعامل سازمان امور استخدامی با بنیاد و دستگاه‌ها، افراد منتخب به دستگاه‌ها معرفی شدند.

کیخا با بیان اینکه در فراخوان اول و دوم بر اساس رشته تحصیلی و شرایط احرازی که در مرحله اول و دوم داشتند، با دستگاه‌های اجرایی برای جذب آنها رایزنی صورت می‌گرفت، ادامه داد: در فراخوان سوم، کد مشاغل و شرایط احراز آنها مشخص شده است. این کد مشاغل همانند انتخاب رشته در آزمون سراسری است و داوطلبان بر اساس کد مشاغل، اولویت‌های خود را انتخاب می‌کنند.


منبع: ایسنا

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 169500
کلمات کلیدی
مدیر آذربایجان غربی(حیرانی)
خبرنگار

مدیر آذربایجان غربی(حیرانی)